P1010475

De Vlaamse consument

Met zijn allen consumeren wij enorme hoeveelheden metalen, variërend van kleine aankopen zoals een blikje frisdrank of een balpen tot computers, een auto. Het grootste deel van de consumenten is er zich niet van bewust dat ze goud consumeren. Los van juwelen bevinden zich dus in talloze elektronische gebruiksvoorwerpen kleine hoeveelheden goud. Ook investeren vele mensen die actief zijn op de beurs bewust of onbewust in de goudmijnbouw.

Het Living planet report, dat door de WWF gelanceerd werd, wees uit dat de Belgen een vierde plaats innemen op de lijst van de mondiale ecologische voetafdruk. Ons consumptiepatroon blijft stijgen, de dag dat alle grondstoffen op de aarde ‘op’  zullen zijn wordt steeds bijgesteld naar een eerder moment. Als iedereen ter wereld dagelijks zoals een Belg zou leven, hebben we in 2030 twee planeten nodig en tegen 2050 zelfs drie.

Wij consumeren dit vaak zonder dat we ons hier bewust van zijn of zonder dat we weten waar dit goud vandaan komt en wat de gevolgen van de ontginning zijn. Het feit is echter dat goudmijnbouw doorgaans gepaard gaat met sterke milieuvervuiling, mensenrechtenschennis en sociale verdeling. Van de winsten die de mijnbouwbedrijven maken, ziet de benadeelde lokale bevolking niks terug. Nu het Noorden in grote mate de metalenconsumptie (en hiermee ook de vraagzijde) bepaalt, hebben we een grote verantwoordelijkheid en een zekere schuld aan de problematiek –veroorzaakt door mijnbouw- in het Zuiden. Wij kunnen met zijn allen met een meer kritische blik naar ons consumptiegedrag en onze investeringen kijken. Er zijn genoeg alternatieve mogelijkheden. Consumenten kunnen de vraagzijde naar meer verantwoord ontgonnen en gerecycleerd goud zodanig beïnvloeden dat de aanbodzijde mee zal evolueren naar oplossingen waarvan iedereen droomt.